Pappas gamla böcker. Och mina.

Bokhyllan i gästrummet har äntligen fått sig en genomgång. Inspiration infann sig plötsligt och jag skyndade mig innan det gick över. Jag tömde alla hyllor, dammade av böckerna och satte tillbaka bara några enstaka av dem igen. Det var fotoböckerna såklart och så några klenoder som betyder mycket för mig. Ett fåtal gamla vackra böcker som får stå i hyllan mest för syns skull. Pappas psalmbok och Nya Testamentet från hans första nattvardsgång, enligt prästens sirliga handskrift på insidan av pärmen. Båda böckerna är från fyrtiotalet och har gulnade blad, är lite illaluktande och jättefina. Min pappa dog när jag var barn, vilket gör minnet än värdefullare. Jag är glad att någon beslutat att bevara dem för framtiden.
 
 
 
 
 
Prinsessornas Kokbok. Fläckig av flitig användning och lite trött tycker jag att den här kokboken ändå är vacker nog att vara ett blickfång i bokhyllan. Någon i familjen har haft den på köksbänken intill sig och läst bland recepten.
 
 
 
 
Jag har inte så mycket skönlitteratur i mitt lilla bibliotek, det mesta handlar om andlighet, personlig utveckling och om hur man gör för att må bra, på alla plan. Den sortens böcker kan man ju, och bör man ju enligt min mening, läsa om och om igen och jag ska ha dem kvar, men de får ligga i lådor i källaren tills vidare. 
 
Det är svårt att sälja böcker. Även om de är felfria, eller rent av olästa, är andrahandsvärdet lika med noll eller näst intill. På loppis/second hand slumpas de bort för under tjugan eller där omkring. Numera är det många som istället läser böckerna på datorn eller lyssnar på dem. Att hålla i dem och att bläddra i dem är inte lika poppis längre. Vad blir nästa steg i utvecklingen - eller kanske avvecklingen? Jag försöker tänka framåt och fantisera vilt, men kan inte ens gissa. Vad tror du är ett rimligt framtidsscenario för boken?
 
 
kenn1
2012-12-08 @ 07:52:21
URL: http://kenn1.wordpress.com

Jag hoppas och tror att böcker, i det format de finns i idag, alltid ska finnas.
Det blir inte på samma sätt om man ska läsa en bok på en Ipad eller en Iphone eller nåt liknande.
Dessvärre är det väl där vi hamnar men hoppas kan man ju som sagt.

maria
2012-12-08 @ 10:24:24

Så underbart med gamla böcker!!
Kokboken var ju hur fin som helst!!
De andra bär ju minnen och det är ju så underbart i sig..
Vi har massor av böcker och ibland blir det lite utrensning...vi brukar skänka till 2 Hand här i stan som är en samverkan mellan olika föreningar som sen skänker pengarna till olika "behövande" i världen.
För precis som du säger-att sälja dem själv ger mer jobb än pengar...
Hoppas du nu får en härlig helg!

Anonym
2012-12-08 @ 18:18:37

Nostalgi med så fina gamla böcker. Jag har min mammas tjocka bibel som ett kärt minne.
Rensade ut min bokhylla för ett antal år sedan och saknar en hel del av litteraturen som slängdes.
Inne med avskalade hem,trivseln försvann litebokhyllan. Å andra sidan försvann dammet också.

Elisabeth
2012-12-09 @ 12:36:24

Helt plötsligt blev jag anonym. Mina inlägg bara stack iväg innan jag hann skriva färdigt. Vet inte vad som hände. Konstigt iaf. Kramar från Luleå

Svar: Ingen fara, kram Elisabeth.
Sister Moonshine




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0