Instagrambråken i Göteborg.

Dagens samhälle är ett hårt och grymt klimat att leva i för många ungdomar. I Göteborg tror man sig veta att en 17-årig flicka är den som startat häxjakten på Instagram genom att lägga ut bilder och påståenden. Hon säger att hon är oskyldig och kanske är även hon ett offer i den här hemska historien. I förlängningen har Instagramkontot lett till upplopp, stängd skola och ett antal unga som utsatts för förtal, anklagats för samma sak och att bilder och anklagelser av de mest hemska slag spridits. Att det får följder för dem som drabbas tänker anstiftarna inte på. De tar bara tillfället i akt att ställa till det för någon annan och att bråka.
 
Det fick inte samma verkan att sprida rykten och att snacka skit när jag växte upp på 70-talet, som det får idag. Offren blev inte mindre ledsna, men det fick inte de enorma proportioner som det fått i göteborgsfallet. Minsta knapptryckning ger en omedelbar mångdubbleringseffekt och man behöver aldrig se offrets reaktion på förföljelsen och man får därmed mycket svårt att förstå hur illa man gör någon. Konsekvenserna blir avlägsna och på nåt sätt anonyma.
 
Instagram och Facebook och andra sociala medier ger möjligheter som måste utnyttjas försiktigt. Jag läser ofta uppmaningar om att sprida bilder på människor som man påstår gjort både det ena och det andra och det är ju livsfarligt. Man kan inte bara ta tag i minsta påstående och rykte och sprida det vidare som en sanning. Tänk på konsekvenserna om du för lögner och felaktiga påståenden vidare.
 
Nej, bit ihop och tänk efter en gång till innan du utnämner dig själv till åklagare och bödel över andra människor.
 
 
Elisabeth
2012-12-20 @ 09:07:41

Hej sister och stort tack för receptet.Skrivit av det nu, havregryn i färs har jag aldrig gjort men hört talas om.
Ska testa nästa gång jag åker ut i skärgården.
Igår när jag stekte köttbullarna i ugnen luktade det matos i hela lägenheten och luktar än. Är det löken som biter sig fast i väggarna månntro? Soya är toppen för att få lite färg och salt.
Gick inte att kommentera under biffbilden därför skriver jag här. Skickar en biffkram till dig från Elisabeth




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0