Den autonoma kärleken.

Man kan vara osäker på allt möjligt. På vilka kläder man ska ta på sig på morgonen. På var man ska sätta sig i bussen. På om man ska välja dagens rätt eller någon av alternativen från à la cartemenyn när det är dags för lunch. På om man håller på de onda eller på de goda. United eller City.
 
Det kan röra sig om svåra val som får stora konsekvenser eller så är det glömt nästa dag. Kanske får du inte tillräckligt med underlag för att känna dig helt säker. Och kanske får du inte de fakta som behövs för att känna dig övertygad.
 
Som förälder är kärleken och lojaliteten till barnen däremot som den autonoma delen av hjärnans centrala nervsystem. Den är inte viljestyrd utan fungerar på rätt sätt utan att du behöver fundera närmare på den. Det sker automatiskt. Det finns inga undantag. Barnen kommer först, oavsett hur gamla de är och vad det handlar om. Man kan inte välja bort dem. De är födda och har sin givna plats i ditt hjärta och i ditt liv. Det behöver man inte vara osäker på.
 
De finns dem som glömt eller som medvetet förkastat denna naturlag. Jag vet inte om de kan räddas, men jag hoppas det. För barnens skull. De förtjänar inget annat.
 
 
Affe
2012-12-21 @ 23:53:26

Jodå,,, sina barn älskar man över allt annat vad som än händer. =)
Önskar dej och din familj en Riktigt God Jul. Kram på dej Åsa. =)

GeddFish
2012-12-22 @ 01:08:57
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com/

Det är mycket väl rätt uppfattat. Inga funderingar hit eller dit.
Men, här är ju du och jag! Eller?
Kram, du fina♥

Carina
2012-12-22 @ 12:35:38
URL: http://www.idagtankerjagpa.wordpress.com

Precis så är det! Barnen är - och ska vara - allt. God jul på dig, Åsa:)
Kram Carina

mamma, mor och morsa
2012-12-22 @ 18:31:45

Hej!!
Spännande tankar. Vad fick dig att tänka i de banorna? Så självklart men ändå inte tänkt av mig som mamma. Detta fick mig att tänka på dilemmat som mödrar till kriminella måste ha.
Mor till två barn som är dryga 20 år visserligen inte kriminella men ändå andra "vuxna människor" som någon är mor till...

CW
2012-12-23 @ 11:33:46

åh jag tänker exakt som DU. Du är en fena på att hitta de rätta orden och sätta dem på pränt ...
Jag tycker OM dig.... kramar i massor




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0