En liten förklaring ...

Du milde vad det finns många vänliga och medkännande människor runt mig. Tack för mail, SMS, telefonsamtal såväl till mig som till andra, där man frågar efter mig och hur jag mår. Jag har inte alls orkat svara någon men ska förklara varför jag tystnat.

Som ni kanske minns har min mage krånglat. Dumt nog trodde jag att tiden skulle lösa problemet och jag väntade alldeles för länge med att söka hjälp. I tisdags åkte jag in akut med mycket jobbiga problem med magen. Det var helt stopp och inte ens gaser klarade sig förbi det som måste ha varit ett riktigt "betongstopp". Den som upplevt det, vet vad jag pratar om och den som inte har det kan skatta sig lycklig. Det här är nog det jobbigaste jag upplevt i ohälsoväg. Och då har jag ändå - som ni vet - spridd cancer.

Jag blev alltså inlagd på sjukhus och har behandlats med olika typer av lavemang. Både typen som man använder i rumpan och några drick-varianter. Det ena är lika jobbigt som det andra. Fick även en behandling med akupunktur av sjukgymnast och hjälp med magmassage, djupandning med mera. Hela nätterna har jag kräkts. 5 - 15 gånger skulle jag tro. Har således sovit mycket illa och inte orkat hålla mig på benen särskilt mycket.

Personalen på Kir avd, Öviks sjukhus, har varit helt fantastisk, men inte förrän i lördags upphörde mardrömmen. Jag kämpade mig igenom några klunkar av ett dricklavemang som smakade så illa att jag knappt klarade av att få i mig det trots att jag så gärna ville. Att slutligen höra det bubbla till i tarmarna och sen känna behovet att gå på toaletten var en en stor lycka! Jag kan inte kalla det något annat.

Jag åkte hem på eftermiddagen igår söndag, och mår bra nu, även om jag är svag i benen och har en del att hämta igen. Jag SMSade till Dr Nisse, som återkom från sin resa i Sydafrika med lugnande ord. Han ska se över dosen på cellgiftet och så får vi se när och hur vi fortsätter behandlingen.

Förmodligen var det flera faktorer som spelade in för att det skulle bli så här tokigt. Först var det ju operation av venporten. Fasta och kräkningar och obalans i magen började redan där skulle jag tro. Sen tre dagar i Umeå, där jag faktiskt tog upp problemet på dagvården utan att jag, så här efteråt, tycker att de tog det riktigt på allvar. Men det största felet var nog att jag lät det gå alldeles för långt. Jag skulle ha larmat mycket tidigare. 14 dagar blev det. Innan trycket lättade. Ja, huvva!

Nu ska jag bli starkare och starkare. Försöker äta lite och ofta. Är lyhörd på magens inre liv. Och hoppas hoppas hoppas innerligt att jag aldrig kommer att uppleva ens något liknande igen. Håll tummarna för mig!







Martin
2011-04-18 @ 20:16:55

Vad skönt att det släppte till slut. Hugaligen vilken mardröm det måste ha varit :(

Rosie
2011-04-18 @ 20:27:04

Äntligen Åsa! Tack för ditt sms ikväll också! Ja, jag blev riktigt orolig för dig. Å så var det "bara en skitsak" ;-) Förstår att det var en pärs att gå länge utan tömning. Nu håller jag tummarna för att du snart är piggare och starkare. Säg bara till om du behöver någon hjälp! Sköt om dig nu! Låt gärna ett par msk linfrön stå i ett glas vatten över natten, och drick det på morgonen om magen fortsätter vara trög. Kram så länge!

Annika S
2011-04-18 @ 20:30:01
URL: http://solrosen-annika.blogspot.com

Usch så hemskt du har fått genomlida. Skönt att du är hemma nu och att det har släppt. Hoppas du slipper drabbas av det igen.

KRAM

Annica
2011-04-18 @ 20:45:36

Oj! Hoppas du slipper ha det så fler gånger! Tack för uppdateringen...har saknat dig!

Kram.

Birgitta
2011-04-18 @ 21:57:17

Härligt att höra av dig igen, även om din historia var mindre kul. Minns när mamma inte hade fått göra det stora på 14 dagar. Läkarbesök och oj, vad eländigt hon hade. Och det går ju ändå inte att jämföra med dig. Sköt om dig, vi hörs!

Affe
2011-04-18 @ 22:25:46

Usch å tvi. Inge vidare de där. Blev lite bekymrad när det inte fanns nå blogg från dej på Fb. Skönt att du e tebax. Hoppas på snabb bättring. Å du,,,,,,,,,, visst håller vi tummarna för dej. Ha de bäst Åsa å kram på dej. = ))

AtillA
2011-04-18 @ 22:48:51

Vilket elände, men så roligt att du är här igen! Fast nu tycker jag att det får vara nog med trassel, hoppas att det blir såå bra det bara kan bli!!! Kramar:))

cw
2011-04-18 @ 23:05:56

Nu blev jag glad … ja inte för att du haft stopp i kanlen:) utan för att du börjat återhämta dig från eländet.

Förstår att det varit jobbigt… 14 dgr är lång tid med en mage i olag.

Hoppas det går bättre nu … jag blev faktiskt orolig då det inte kom ngn ny blogg.

KRAMAR till dig

cw
2011-04-18 @ 23:06:45

ojojoj… stavfel så klart...stopp i kanalen menar jag:)))

Gunilla
2011-04-19 @ 07:13:43

Vilken hemsk upplevelse du haft, stackars dig.

Skönt att du blivit bättre nu i alla fall, och så får vi hoppas att magen sköter sig bättre i fortsättningen.

Härligt att höra ifrån dig, du har varit saknad

Kram

Viktoria
2011-04-19 @ 10:12:48
URL: http://fluffymolntuss.blogg.se/

Usch, stackars magen, stackars dig. Förstår att det var en jobbig upplevelse.



Nu får vi hoppas att magen håller sig i schack.



Kram



Viktoria

Åsa h
2011-04-19 @ 16:52:53

Många påsk kramar till dig Åsa å hoppas du kryar på dig så bra det bara går. Kram från mig :)

AnnaCarin
2011-04-19 @ 20:49:47

Håller alla tummar jag har =)

Kram!

Annelie
2011-04-20 @ 02:21:19
URL: http://lillbobo68.bloggo.nu/

Vad skönt att du är tillbaka och förhoppningsvis mår bättre.



Ett bra sätt att hålla tarmarna i trim är att äta en tesked ekologiskt cocosfett om dagen, det smörjer tarmarna bra. Det går att blanda i kaffe eller i the.



Kram Annelie

Anna
2011-04-20 @ 12:10:26
URL: http://www.anna-lindkvist.bloggagratis.se

Ja, en trög mage är inte att leka med....jag testar det ena efter det andra. Men i nödfall har jag laxoberaldroppar som jag tar mycket av, då brukar det komma igång!

Glad påsk, Åsa! Kramar Anna

Ingela
2011-04-20 @ 15:41:52
URL: http://bc-busan.bloggagratis.se

Vilken rysare! Tummar och tassar hålles här!

Buskram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0