Älsklingskatterna.

Mina katter betyder allt för mig. När Tarzan var liten, runt 4 månader, kom han vilse i vårt bostadsområde. Kanske blev han skrämd av den räv som jag såg när jag gick runt och sökte honom med hjälp av ficklampa. Jag sökte och sökte och satte även in en annons med bild i ortstidningen. Efter fyra dagar och nätter när jag varit ledsen och orolig och närapå sömnlös, ringde en kvinna som bodde bara på andra sidan vägen. Den lilla kattungen hade strykit omkring och försökt bli insläppt i den lägenhet som låg på samma ställe i byggnaden som vår, fast på andra sidan vägen, som sagt. Hon hade matat honom med korvbitar och låtit honom sova på en stol på sin balkong. Jag sprang dit, tog honom i min famn, hårt. Vilken glädje! Jag grät nästan.

Tarzan är drygt 9 år nu, och har ända sedan den incidenten varit lättskrämd och skygg. Det är bara närmaste familjen som accepteras. Det har sina fördelar också. Det är ingen risk att Tarzan närmar sig öppna dörrar till garage eller förråd eller liknande och blir instängd. Han håller sig långt borta från andra människor och djur.

Kitty är Tarzans motsats. Hon är ett yrväder och pigg och glad och orädd. När en traktor rullade in på gräsmattan för att man skulle göra något markarbete, klev Kitty rakt fram till det stora fordonet och satte sig under den stora skopan och tittade på hur arbetet fortskred. Men, jag tycker nog att även Kitty börjar lära sig att livet kan vara hårt och visst rycker hon till och springer iväg åt motsatt håll om hon känner sig hotad. Kitty älskar att klättra i träd och på vår gård finns flera mysiga klätterträd att utforska och det gör hon ofta och gärna.

Jag tycker om djur i allmänhet men katter i synnerhet. För mig innebär de kärlek, lycka och ett mycket givande sällskap. Eftersom jag är hemma så mycket, kan de gå in och ut som de vill och jag tror att de uppskattar den friheten. Även om Tarzan ofta är nöjd med att bara ligga på en stol på uteplatsen och sova eller spana på omgivningarna. Kitty och jag håller fortfarande på att lära känna varandra, men vår kärlek växer också.






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0