Att visa upp sig för andra.

Är man funtad på ett speciellt sätt när man skriver en blogg och låter sitt liv i ord och bild bli offentligt? Är man nåt slags exhibitionistiskt freak som behöver visa upp sig för andra? Är man galen och lite skum rent av? Bloggarna blir ju fler och fler och det verkar finnas ett oändligt och växande behov av att bli uppmärksammad, sedd och bekräftad även av (inledningsvis) helt okända människor. Varför är det så? Somliga står på scen och sjunger eller deklamerar, andra jobbar som modell, stå-uppare eller med annat där man har allas ögon på sig. Det är inte bara ett jobb för dem. De får utlopp för sin kreativitet och skapande ådra och alla verkar de njuta när andra ser på dem.
 
Jag skriver min blogg för att jag tycker att jag har en historia att berätta och för att jag har förstått av kommentarerna att jag rätar ut frågetecken som inte vården gör. 
 
Men bloggbilderna då? Det är ju inte bara foton som föreställer solnedgångar, den nybakade sockerkakan eller de gulliga husdjuren, som får komplettera texterna i många bloggar. "Dagens outfit" kan vara nog så avslöjande. Jag censurerar nästan inte alls mina foton. Det blir ju inte hela sanningen då, tycker jag, om jag skulle dölja operationsärr eller det kala och hårlösa huvudet. Att jag visar det ingår i dealen liksom. Antingen eller.
 
Så, hur ligger det till nu då? Är vi bloggare bara en flock lystna hyenor som egentligen vill skrika "titta på mig" mellan gläfsandena eller har vi funnit ett sätt att ge utlopp för känslor och kreativitet? Jag bara undrar.
 
 
BP
2013-01-29 @ 20:49:07
URL: http://bp-computerart.blogspot.se/

Knivigt!
Alla bloggar vi av olika anledningar. De flesta tillhör ju inte kategorin "Blondinbella" som kan försörja sig på sitt bloggande. I wish!
Du är brutalt ärlig i dina inlägg och i mina ögon väldigt modig och stark. Å du har så rätt - antingen eller.
Du ger ju mest utlopp för "kalla" fakta och ibland känslor, sällan bilder. Det är ditt stuk helt enkelt, ditt varumärke! Dessutom är du enotroligt duktig skribent.
Själv skulle jag gärna vilja ha ditt civilcourage - eller inte. Jag vet inte.
Du och jag har ju helt olika "stuk" på våra bloggar, men ingen av oss vill nog skrika "titta på mig", eller vad tycker du?!

Svar: Bilderna har blivit färre, vilket jag beklagar och ogillar. Jag har helt enkelt sämre ork numera. Önskar att jag kunde presentera fler blider så småningom. Nej, du och jag är lika på en en sätt och olika på andra.
Sister Moonshine

GeddFish
2013-01-29 @ 21:32:53
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com/

Jag tycker om din blogg, den är varm, mänsklig och lärorik.
Det är fritt fram att läsa den blogg man vill, tycker man inte om den, så kan man låta bli.
Jag har också lyft den frågan, varför skriver jag och varför är jag publik?
Jag tror det är, som du skriver, att jag för min del vill berätta min historia och mina tankar, men skyddar min familj.
Visst har jag fått kommentarer om att jag "fläker ut" mig, men det är nog bara ren avundsjuka, där personen ifråga inte har så många läsare själv.
Bloggandet är en form av konst. Författarskap. Likväl som målare, sångare o.s.v.
Och här träffar vi människor, som återkommer med uppmuntran och råd, lite socialt umgänge.
Så säger jag Godnatt och ger dig en varm kram. Gerd♥

Svar: Godnatt på dig också Gerd. Det är mitt på dagen nu, här hos mig, men kännerjag mig själg rätt går jag snart till sängs igen. Kram.
Sister Moonshine

Maria
2013-01-30 @ 11:31:37

Det sistnämnda dvs funnit ett sätt att ge utlopp för känslor och kreativitet? tror jag mest på. Visst finns det båda sorter men när det gäller dig så känns det sista som en riktig bild av dig. Kram på dig <3

Lotta F
2013-01-30 @ 12:06:44


Jag tycker inte din blogg är, se på mig........ Men så klart finns det sådana, men man väljer ju vad man vill läsa. Jag gillar din blogg för du är rak och ärlig, har humor och skriver om bra saker. Du skriver om livet som det är, tyvärr för din del med sjukdom. Men just den delen är ju även givande, som du själv säger, du rättar ut frågetecken. Ibland är det en tröst att läsa, en ventil även för mig. Varför jag valt att inte själv blogga? Tja jag vill inte ha något krav mer än jag redan har. Så då är det ju perfekt att andra bloggar. Tjusiga bilder på dittan och dattan finns det ju på hela internet. Så tack o lov att du bloggar om det vardagliga.

Kram Lotta F

Susanne
2013-01-30 @ 12:57:37
URL: http://sinead.se

Jag tycker inte det handlar om att visa upp sig och bli sedd utan mer om att dela med sig av tankar, bilder, händelser, att ventilera lite om det jobbiga i livet och ha en egen sida att göra det på. Det är ju en variant av social networking också. Själv använder jag hellre bloggar än Facebook till exempel.

Svar: Ha! Jag också. Är alltmera sällan på besök på FB.
Sister Moonshine

Elisabeth
2013-01-30 @ 14:04:58

Läser din blogg det första jag gör när jag har slagit på datorn och har du inte skrivit något så blir jag så klart fundersam.För mig är du en god vän och jag önskar att jag kunde skriva och visa foton men de kunskaperna saknar jag till skillnad från dig.Vi har båda haft bröstcancer och gått igenom en hel del i våra liv och det svetsar samman på nåt vis även om vi aldrig har träffats. Jag vill så innerligt väl att du och även dina flickor ska må bra i kampen mot det tuffa i livet.Shit också, som en del säger, nu kommer tårarna. Kram från Elisabeth

Svar: Torka tårarna, Elisabeth, kram.
Sister Moonshine

Carina
2013-01-30 @ 16:56:45
URL: http://www.idagtankerjagpa.wordpress.com

Ja du, sister. De där frågorna har jag ställt mig själv hundra gånger. Varför bloggar jag? Behöver jag bekräftelsen? Ska jag verkligen låta mitt liv vara "underhållning" för andra? Har jag nåt att säga, egentligen? Många frågor och inga svar. Eller, svaren varierar med dagsformen. Ibland tänker jag lägga av, men det är ju så kul! Bäst av allt är alla härliga o goa människor man lär känna med tiden. Jag tror dock att det är viktigt att man då och då ställer just de här frågorna till sig själv.
Kram!

Christina
2013-01-30 @ 21:30:43
URL: http://qinnas.blogspot.se

Jag bloggar för att det är kul
har inte så mycket vettigt att skriva men bloggar ändå

Ha en skön kväll och din blogg är så intressant

Annika
2013-01-30 @ 22:50:24
URL: http://www.pippi-carpediem.blogspot.com

Hm, nu är jag lite jävig men nog tycker jag att vi är precis hur modiga som helst!!!!

Annica
2013-01-31 @ 08:44:21

Ungefär samma frågeställningar brukar jag också fundera på...har alltid velat skriva dagbok men liksom aldrig klarat av att fullfölja det hela vägen ut. Att blogga har blivit för mig ett lyckat dagboksskrivande.
Kram.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0