Nya ord 2012

Jag tog en titt på Språkrådets lista över det gångna årets nya ord.

"Språkrådets årliga nyordslista är ett urval av de ord som tillkommit eller etablerat sig i språket under det gångna året. Vi har valt ut exempel på nya ord som säger något om samtiden och om språkliga trender. Vi har även tagit med ord som visar på språklig kreativitet."

conversesjukan

Hälsoproblem som kan orsakas av tygskor med platta sulor.

Min kommentar: korsetten som gjorde det svårt att andas, (under-) kjolen som gjorde det omöjligt att sitta ner, de snäva jeansen som man behövde hjälp för att få på sig och att stänga ... Det har i alla tider funnits plagg, skor eller attiraljer som varit obekväma eller rent av farliga att ha på sig, men som modet krävt att man använder. Ett nytt ord men inget nytt fenomen. (Tänker vidare på ... båg-BHn, stringtrosan, högklackade och trånga skor, stärkta kragar ...

kramtjuv

Ficktjuv som kramas för att komma åt offrets fickor.

Min kommentar: påhittigheten har inga gränser. Extra fult och fräckt är det då man använder (falsk) ömhet för att utföra ett brott. Fy skäms!

köttrymden

Inbitna datoranvändare gillar inte uttryck som "in real life". Livet vid bildskärm och tangentbord är, säger de, lika reellt som livet i den så kallade köttrymden.

Min kommentar: Hm. Jag vet inte det jag. När jag suttit med datorn i knäet en stund kan jag försvinna bort helt i min egen värld och jag märker inte hur snabbt tiden passerar. Jag är nog inte kvar på jorden vid de tillfällena. Var jag är vet jag dock inte.

nomofobi

Fobi mot att inte ständigt vara tillgänglig och uppkopplad mot nätet med mobiltelefonen, ett tillstånd som kan framkalla både stress och panikkänsla.

Min kommentar: Jag har inte tillgång till internet från min mobil, men jag ogillar att inte ha telefonen med mig. Har jag glömt den hemma vill jag gärna hämta den om jag ska vara borta en längre stund, för tänk om någon ringer och vill meddela att jag vunnit en ... ja, nånting som jag vunnit i alla fall ...

ogooglebar

Någon/något som inte går att hitta på webben med en sökmotor.

Min kommentar: Är det verkligen någon/något som inte går att googla ikapp?

spårtjuv, spårrånare

Person som stjäl eller rånar i spårtrafikmiljö.

Min kommentar: Det låter ju förstås som att någon stulit ett spår av nåt slag, men antagligen kommer ingen att någonsin glömma bilderna på och historien om mannen som kvarlämnades att dö på spåret efter att ha blivit rånad. Fy skäms! Igen!

 

GeddFish
2012-12-27 @ 15:06:55
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com/

Vi får så många nya och konstiga ord, fast det har vi fått hela tiden, bakåt i tiden, bara det att man inte tänker på det. Väck någon som levde för 150 år sen och den förstode inte ett skvatt.
Men, intressant, det där med språkvård och språkråd. Förr slog jag upp i lexikonet, eller uppslagsverket, nu googlar jag, nästan jämt.
God mellandagstorsdag och kram♥♥♥ Gerd

Beate
2012-12-27 @ 17:21:37
URL: http://bp-computerart.blogspot.se/

Har också läst listan! Riktigt kul tycker jag att språket utvecklas och framförallt anpassas till "the real life".
Men du glömde ju "zlatanera", det bästa av alla nya ord, och det är garanterat "googlebart";-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0