Grannarna ovanpå.

Jag fortsätter att sova hela förmiddagarna och skulle nog ha snusat ännu längre om jag inte vaknat av ljud från huset. Så jag vacklar upp vid 11-11.30 och äter frukost och försöker komma igång. Det är imponerade av katterna att de låter mig hållas, men så ger jag ju dem mat också innan jag lägger mig på kvällen.
 
Idag är det varmt men ingen sol, vilket är bra väder i min värld. Jag har suttit ute en stund men vissa dagar orkar jag inte med grannarna ovanpå. Det är fina människorpå flera sätt, men jag önskar att jag inte behöver uppleva dem så inpå hela hela tiden. Tyvärr innebär det ibland att jag måste gå in för att slippa dem. Gå in från sommaren eller hantera problemet.
 
Som jag berättat tidigare är de båda rökare och av äldre årgång. Han, verkar vara svårt sjuk och lämnar aldrig lägenheten. Alltså, aldrig. Det här känner du igen som har läst bloggen tidigare. Han hostar och hostar och röker och röker och det låter som att kraxet ska kväva honom när som helst. Tänk dig att sitta där och fika och mysa och läsa eller äta något när han sätter igång. Krax krax krax. Eller prata med en vän. Krax krax krax. Hon, hon pratar och pratar och till slut krullar sig trumhinnorna. Visslar gör hon när hon inte pratar. Du blir överröstad av dem båda. Röklukten kan också förta den minsta måltid. Jag gissar att det är 10-15 minuter mellan cigaretterna de tänder. Vilka enorma summor de måste elda upp. Han är uppe även på nätterna och tidigt om morgnarna liksom sent på kvällen och röker då också. Och under den kalla årstiden sitter de där på balkongen båda två i sina täckjackor och gör samma sak som på sommaren. Jag måste skratta åt allthopa. När jag orkar.
 
Eftersom jag vill kunna sitta utomhus måste jag ju lära mig att hantera detta som jag faktiskt tycker är ganska jobbigt. Min hals och näsa påverkas av röken fast vi är utomhus dras samman på ett obehagligt vis och till och med ögonen kan svida vid fel vind. Jag kan inte komma på hur jag skulle kunna be henne vara tyst eller honom att inte hosta utan att förarga dem. Rökningen då? Ja, jag förstår ju att han röker för att mildra sin hosta, så ... ja, jag försöker att acceptera den här situationen så gott jag kan. Idag kan jag inte det. Ligger inomhus i soffan och njuter av frisk luft och de ljud jag väljer själv att höra. Skönt.
 
Tycker du att jag gnäller? Det får du.
 
Jag vill tillägga att jag någonstans i allt detta tycker innerligt synd om mina grannar ovanpå. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om en av dem eller båda faller död ner på grund av sitt rökande vilken dag som helst. Att de skulle sluta av något annat skäl finner jag inte troligt.
 
 
Carina
2012-07-07 @ 14:40:16
URL: http://www.idagtankerjagpa.wordpress.com

Nej, jag tycker inte att du gnäller. Jag tycker att du verkar ha en ängels tålamod (i alla fall ibland;)) men det är svårt att se människor bete sig så destruktivt, och speciellt när det påverkar dig också med rök o annat. Får man verkligen röka så ohejdat på balkonger? Det kanske är olika regler på olika ställen. Svårt.
Carina

Svar: Såvitt jag vet får man göra vad man vill i sin lägenhet så länge man inte stör någon annan. Om balkongen räknas till lägenheten vet jag inte, men det borde vara så. Efter många diskussioner med helt andra rökare, kan jag dock dra den slutsatsen att ute i friska luften från man acceptera att folk röker. Det är ju ingen allmän plats.
Sister Moonshine

Gina
2012-07-07 @ 14:41:14

Du är inte alls gnällig Åsa! Jag har ju följt dig en tid så jag vet hur du tänker. Är själv rökare men skulle aldrig någonsin röka på min balkong så att mina grannar får rök på sig. Man kan vara en hänsynsfull rökare. Vet däremot inte hur du ska få bukt på "problemet". Kanske måste du kontakta värden och att grannarna får nöja sig med att röka inomhus?!

Svar: Bra tips. Ska fundera på det.
Sister Moonshine

Gina
2012-07-07 @ 14:44:07

Kom på en sak till! Trots att jag är rökare är jag fruktansvärt känslig när folk grillar. Speciellt då i början när tändvätskan antänds. Då kan jag knappt andas, vet att det är konstigt då jag röker men så är det. Fast jag säger aldrig något utan stänger bara min balkongdörr tills det värsta gått över. Kramar till dig!

Svar: Det kan vara jobbigt även med kemiska dofter också, det tycker jag med. Kram.
Sister Moonshine

Anonym
2012-07-07 @ 17:37:46

Vet hur det låter, det är faktiskt hemskt.Bodde i hyreshus förut för många år sedan, tror jag skulle få dåndimpen att göra det igen.
Var det inte rök in i lägenheten så var det pianospel på nätterna om det inte skulle spikas klockan elva varje kväll.
Det man skulle önska vore att inga ungdomar började röka.Det är hemskt hur man kan förstöra sig med vilje.

Svar: Ja, tänk att de flesta måste prova på den här otäcka ovanan. Det är ju så svårt att sluta sedan och det finns verkligen inget positivt med rökning för någon.
Sister Moonshine

Beate
2012-07-07 @ 20:02:40
URL: http://bp-computerart.blogspot.se/

Om dom faller död ner båda två så är ju ditt problem löst - permanent dessutom;-) Du får väl hoppas på det alternativt prata med dom.

Elisabeth
2012-07-08 @ 08:52:22

testar igen

Svar: Jag ser dig Elisabeth!
Sister Moonshine

Cheeky Malin
2012-07-08 @ 09:09:58
URL: http://cheekymalin2.blogspot.se/

Ha ha nej du gnäller ingenting i jämförelse mot vad jag skulle ha gjort. Snacka om att "förstöra" din trädgårdsvistelse. Jag står ju knappt ut med min grannes nysningar (vet inte om han pendlar mellan två boenden för han tycks inte bo här jämt). Hade jag fått lukta på deras rök och lyssna på hans krax och hennes babbel - hade blivit galen. Grannar i all ära, men vill inte ha dem för inpå mitt eget liv. Jag är verkligen en social eremit. På riktigt. Har två sidor lika extrema åt bägge håll. ;)

Synd att dina grannar är gamla och inte aktiva i arbetslivet för då hade du haft några timmars ro varje vardag i alla fall. Han låter som han redan lider av KOL. Stackars dem, klarar väl inte av att sluta nu på äldre dar.

Kram på dig och ha en trevlig söndag!

Svar: Tack, Malin. Ha det gott du med. Kram.
Sister Moonshine

Elisabeth
2012-07-09 @ 10:36:38

Du gnäller inte det är ju fakta det som sker på balkongerna. Jag instämmer i allt detta, man ska inte störa sina grannar. Detta är ju en ventil att få skriva av sig eftersom bara få verkar bry sig

AtillA
2012-07-09 @ 22:55:10

Jag förstår dig, absolut. Vi har numera grannar en liten bit bort, där kvinnan i huset röker som en skorsten, pratar med malande, entonig röst hur länge som helst och dessutom hostar och kraxar nåt fruktansvärt. Hostandet och kraxandet avslutas med ett gurglande slemljud som kan förstöra den enklaste kaffekopp, sitter man och äter eller fikar så är aptiten väck på nolltid. Jag tror att hon har långt framskriden KOL och att hon när som helst kommer att kvävas i en av dom där hostattackerna. Åtminstone låter det så. Kram på dig, Åsa!

Svar: Hm. Trodde först att du drev med mig ... :( ... Det var ju en exakt beskrivning av MITT dilemma. Men då förstår du mig alltså. Det är förfärligt och riktigt jobbigt. Kram.
Sister Moonshine

AtillA
2012-07-10 @ 23:08:17

Det är sant:))Fast det här kvinnan har en stackars man som varken röker eller pratar. Han får helt enkelt inte en syl i vädret, hummar bara något till svar när det passar, eller när hon förväntar sig det. Och så städar han och passar upp på henne. Märkligt.

Svar: Märkliga människor finns det. Fast han kanske är nöjd med sitt liv. Och hon likaså.
Sister Moonshine




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0