Nyårsafton.

Oj, vad dagarna går fort. Tredje advent idag och julafton om drygt en vecka. Och knappt hinner du andas ut och sopa upp resterna av allt presentpapperet och barren efter julfirandet förrän det är dags för nyårsfest. Utom för egen del då, för mig innebär den där årets sista dag inte något särskilt. De nyårspartyn eller middagar som jag varit på i mitt liv är lätträknade.
 
Som vuxen har jag oftast hållit mig hemma den där kvällen med katterna och sett på TV och myst med nåt gott att äta. Räkor och ost har blivit en tradition och både jag och katterna älskar räkor. Katterna ja. Vi har hållit varandra sällskap och ofta gått till sängs före tolvslaget - bara för att bli väckta och störda av andra som festar högljutt hela natten och smäller smällare och skjuter upp raketer.
 
Djuren far illa av raketerna och smällarna. Det flammande ljuset och de plötsliga ljuden skrämmer och det finns de som behöver lämna hus och hem i flera dagar för lugnare platser så att inte de små stackarna får hjärtslag. Jag har tillbringat tolvslag i badrummet med stängd dörr och en svettig katt i famnen för att försöka dämpa den värsta skräcken. Att det är förbjudet med smällare i tättbebyggt område är det få som bryr sig om. Jag tror inte att det blir annorlunda i år men hoppas kan man ju alltid.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0