Hjärta u.a.

Precis på minuten på avtalad tid hämtades jag i väntrummet och visades in i undersökningsrummet. Sköterskan eller vilken befattning hon nu hade, ville att jag skulle ta av mig på överkroppen och lägga mig ner. Jag sa att jag väntar nog hellre på doktorn, då det ju faktiskt inte tar mig mer än typ femton sekunder att ta av mig t-shirten, och för att jag inte vill ligga längre än nödvändigt på den hårda och obekväma britsen. Jag vill koppla upp dig mot maskinen, svarade flickan, det är därför. Då är du klar när doktorn kommer. OK då, svarade jag. Då förstår jag. Och så gick hon sin väg och där låg jag där med bar överkropp och var fast vid ett antal sladdar som visade mina hjärtslag på en stor skärm.
 
Jag väntade. Min vänstra sida domnade och illamåendet kom krypande för det var alldeles säkert 25 grader i rummet.
 
Och jag väntade. Efter tjugo minuter öppnade någon dörren till en springa och tittade in. Är du doktorslös? frågade hon men väntade inte på svar förrän hon stängde dörren igen. Öh, jaaa ... svarade jag för döva öron.
 
Och jag väntade. Men nu satt jag upp och var mäkta irriterad. Efter drygt en halvtimme kom så dr Leif med läkarpraktikanten Marcus i släptåg och när de frågade godkände jag att han var med under undersökningen. Doktorn beklagade att jag fått vänta och sa att det visste ju sköterskan, att han skulle vara lite sen. Ja, ingen sa nåt till mig i alla fall, sa jag, och dolde inte att jag var sur. Jag förväntar mig att få veta sånt för här är inte kul att ligga och vänta och så förklarade jag varför som om det inte gick att fatta ändå. 
 
Det här var skit, sammanfattade jag men det hade doktorn inget svar på, för vad ska man svara på det. Vi lämnade ämnet och gjorde det jag var där för. Men varför, varför kan det inte få flyta på och fungera fullt ut nån gång? Det känns som att jag är omgiven av människor som inte gör sitt jobb särskilt bra.
 
Hjärtat var i bra skick och helt utan anmärkningar och jag kunde äntligen lämna sjukhuset. 
 
 
Beate
2012-12-17 @ 22:34:21
URL: http://bp-computerart.blogspot.se/

Har sagt det där förut, men det kanske tål att upprepas: du skulle krypa på väggarna om du hade varit på samma undersökning på Stockholms sjukhus.
Bara en sådan "lyx" att få komma in på avtalad tid!
Det är inte kul att ligga på en obekväm brits i "bara" 20 minuter. Det är ännu mindre roligt att ligga på en sådan i en timme.
25 grader - underbart! På Karolinska Sjukhuset i Solna - ett ack så renommerat universitetssjukhus i Sverige - får du ligga i max 18 grader och frysa.

PS. Japp, det här svaret är en sann blandning av vännen N:s erfarenheter, där jag var närvarande och min egen (mycket begränsad) erfarenhet för mindre åkommor... DS.

Svar: Ja, det finns alltid dem som har det värre, men det innebär inte att jag tolererar att det är HUR som helst. Det kanske är gnälliga tanter som jag, som får till förändringar inom vården åt det bättre hållet ... Jag har alltid sagt till mina döttrar att "ta ingen skit" och det står jag för.
Sister Moonshine

Katta
2012-12-18 @ 09:40:09
URL: http://daybyday.bloggsida.se/

Skönt att ditt hjärta mådde bra iaf! =)

CW
2012-12-18 @ 12:11:47

Jag tycker det är jättebra att du säger ifrån. Heja dig KRAM

marita
2012-12-18 @ 12:42:18

Nej det är rätt, man behöver verkligen inte ta nån skit.Du gör rätt som står på Dej. Jag är 72 år och tar heller ingen skit. Nej säj för sjutton ifrån när man inte blir behandlad med respekt. Skönt att det stod rätt till med hjärtat.

Elisabeth
2012-12-18 @ 15:24:05

Härligt att hjärtat tickade på som det ska. Tycker att man som paient alltid ska behandlas väl och med respekt.Du har mål i mun och det är ett gott tecken
så länge man har det.
Ligga halvklädd på en brits och vänta är ingen höjdare.

Carina
2012-12-18 @ 17:45:12
URL: http://www.idagtankerjagpa.wordpress.com

Skönt att hjärtat tickar på:)
Har du provat lymfmassage mot dina svullna ben? Det lär kunna bli riktigt bra resultat.
Carina

Svar: Har frågat efter det men fick ett halvhjärtat svar som gick ut på att det inte var så effektivt. Ska ta upp det igen.
Sister Moonshine

Carina
2012-12-18 @ 22:04:52
URL: http://idagtankerjagpa.wordpress.com

Ge dig inte när det gäller lymfmassagen. Jag läser Sofias blogg, för henne har det hjälpt. (http://missfiabloggar.blogspot.se/) Du kan säkert få råd och tips av henne.
Kram!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0