Åsas köttfärsbiffar.

En bloggläsare har frågat efter mitt recept på goda köttfärsbiffar. Om jag ändå hade ett ... Precis som när min gammelmormor lagade mat, så är måtten på en höft och jag kan inte förmå mig att smaka av den råa köttfärsröran för att bedöma om det är lagom med allt innan jag stekt biffarna. Därför blir det olika varje gång och ofta behövs en tilläggskryddning i stekpannan. Så här gör jag:
 
Till ca 1 kg köttfärs tar jag en stor bunke och blandar:
 
3 dl havregryn
mjölk så att det sugs upp av grynen
2 buljongtärningar (höns- eller kött) smulas i grynblandningen
två krm vitpeppar
1 ägg
olivolja
 
Jag använder händerna och ser till att allt blandas ordentligt. Jag brukar hälla olivolja på en tallrik och så tar jag en dutt olja i händerna och formar biffarna  Om de inte håller ihop tar jag mera olivolja i färsen. Jag steker i Bregott, vilket kanske låter konstigt, men så gör jag. Du använder såklart det du vill och brukar. När smöret har tystnat i stekpannan och jag har lagt i biffarna, tar jag några små droppar kinesisk soya direkt i stekpannan. Inte fler än ... två-tre små. Det blir en salt och god stekyta på biffarna. Jag kryddar sen med allroundkrydda och när de första biffarna är stekta, provsmakar jag. Då vet jag vad som eventuellt saknas och så tar jag mera av det. Biffarna får sedan bli klara i ugnen i 20 minuter och 175 grader. Cirka och ungefär. Det beror såklart på hur stora de är. 
 
Jag har normalt inte lök i mina biffar, men det skadar ju inte ... Älgkött kan behöva extra olivolja eller fläskfärs så det inte blir så torrt. En smaksak.
 
 
    
 
 
 
RSS 2.0