Nytt läkemedel mot bröstcancer.

Jag har inlett undersökningen för att ta reda på om min bröstcancer är ärftlig. För egen del är det ju för sent att dra någon nytta av den vetskapen, men för mina två döttrar och även för fler i min familj och släkt, kan det ju vara intressant att veta. Det man måste vara beredd på är ju hur man ska hantera beskedet man får. Hur ska jag agera när jag fått veta? Hur är det att leva med att man har en gen som kan ge cancer? Ska jag i så fall operera mig i förebyggande syfte? Det finns många frågor att ta ställning till innan man ger sig in i en ärftlighetsutredning.
 
I TV4s Nyhetsmorgon pratade man i morse om ett nytt förebyggande läkemedel mot bröstcancer. Intressant. Om du ids finns klippet här.
 
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/nytt-kontroversiellt-lakemedel-mot-brostcancer-2214648
 
 
Anonym
2012-08-30 @ 17:53:24

Hej sister.
Jag har gentestat mig men hade inte någon av de 2 kända bröstc.generna 1 och 2. men anses ändå ärftligt för min del eftersom både min mamma,moster och jag drabbats. Tycker det är ide att du testar dig för dina döttrars skull så att dom blir mer vaksamma.Ingenting att vara rädd för att göra tycker jag. Går på årlig mammografi och det gör även min dotter, känns så tryggt att vara under kontroll. Nu fick du lite att fundera på, ska bli intressant att få veta hur du tänker!
Hälsningar Elisabeth i Luleå

CW
2012-08-30 @ 18:17:37
URL: http://whattheheckhappens.blogspot.se/

svåra beslut att ta... men det är nog bättre att veta i längden än att gå och fundera. Jag menar då har man en chans att göra ngt åt det i tid fastän jag förstår att det är inte helt lätt att hantera ett sådant besked.
kram kram

Cheeky Malin
2012-08-30 @ 20:12:42
URL: http://cheekymalin2.blogspot.se/

Kampen mot bröstcancer lever vidare. Bra att ta reda på om man har genen. Förberedd kanske man ändå aldrig blir, men alla chanser att hitta den i tid ökar säkert.

(M) anonym för vännens skull
2012-08-30 @ 20:41:11

Det här är ju givetvis oerhört svåra beslut. Min vän fick veta att det fanns ärftlig bröstcancer i släkten. Det fanns sju kvinnor i hennes generation. Två valde att operera bort brösten. Fem gjorde ingenting.

Idag är de fem döda - i bröstcancer. Ingen blev 50 år gammal. De övriga två mår bra och är idag 53 respektive 55 år gamla.

Det är svåra beslut.

M
2012-08-30 @ 20:44:17

(M) anonym för vännens sk... ([email protected])

Det här är ju givetvis oerhört svåra beslut. Min vän fick veta att det fanns ärftlig bröstcancer i släkten. Det fanns sju kvinnor i hennes generation. Två valde att operera bort brösten. Fem gjorde ingenting.

Idag är de fem döda - i bröstcancer. Ingen blev 50 år gammal. De övriga två mår bra och är idag 53 respektive 55 år gamla.

Det är svåra beslut.

Elisabeth
2012-08-31 @ 07:52:56

Det kan finnas flera oidentifierade bröstcancergener enligt läkarna. Om man testar sig har man ju gjort allt man kan för att skydda sig och sina anhöriga.Visar det sig att man har genen får man ta ställning till hur man ska gå vidare för det vet man inte innan man får svaret.För mig var det en lättnad att få veta att jag inte hade genen men ska ändå undersökas 1 gång per år. Vet inte hur jag hade valt om genen fanns, troligen operation.Hur ställer sig döttrarna i denna undran?
Läkarna kan ge er alla tre råd. Tror dock inte att du har ärftlig bröstcancer efter vad jag har läst på din blogg.Kram kram från Elisabeth




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0