Sjukdomsbloggar.

Elisabeth, i bloggen Jag är Elisabeth, länkar till SvD och en artikel om "sjukdomsbloggar". Jag tycker som Elisabeth, att bloggen kan vara en dagbok som vi lämnar efter oss till barnen och de som vill läsa. Jag gillar INTE det kuratorn skriver och håller inte med. Det är viktigt att patienten är den viktiga i förhållandet läkare-patient. Att oroa sig för maktbalansen känns gammalmodigt och bakåtsträvande. Men jag ger henne rätt i att det är en slags terapi. Jag kan sätta ord på mina känslor och får dem faktiskt bekräftade av läsarna. Kuratorn skriver också att de flesta kommentarer verkar vara posivt inställda och stöttande, och det är väl bara bra?

Vad tycker du om alla sjukdomsbloggar? Läser vi dem för att vi gillar att läsa om människor som har dödliga sjukdomar?


Monica
2012-04-30 @ 13:12:49



Jag läser dom för att jag vill vara delaktig och stöttande i den sjukes situation. Oftast blir jag både känslomässigt berörd och framför allt väldigt imponerad och själv styrkt hur stort och starkt hoppet att vinna tillbaka livet är <3 Kram

Lotta F
2012-04-30 @ 13:20:49

Det är en bra fråga, varför läser man en cancerblogg???



För min del så tycker jag om att engagera mig i andra människor. Jag försöker att göra nått som nån blir glad av varje dag, även om jag inte alltid lyckas. Jag gillar att läsa om människors vardagsliv, gillar människor som kämpar, som har en glöd och orkar i tuffa situationer.



Nu ska jag ut o lägga mera ris på kasen och tutta på den. Ikväll blir det soffhörnet framför dumburken, hahaha. Man får erkänna att man frusit klart på Valborgs kvällar.



Ha en skön dag♥

Kram Lotta F

Anna
2012-04-30 @ 15:37:25

Konstigt det där, men man läser en blogg, efter ett tag så blir man berörd och känner empati och vill så gärna att allt går bra.

Det måste kännas att det är rätt, det är inte alla man känner för i verkliga livet heller.

Det blir som en god vän som man måste titta in till.



Hoppas solen skiner på dig!

Viktoria
2012-04-30 @ 16:13:12
URL: http://fluffymolntuss.blogg.se/

Jag började läsa sjukdomsbloggar när jag själv blev sjuk. För att få den infon man aldrig får på sjukhuset. Det var ju så jag hittade dig. Sen har det bara blivit så att några har jag fortsatt att läsa. Därför att jag tycker om den och den som skriver.



Kram

Carina
2012-04-30 @ 16:52:38
URL: http://www.idagtankerjagpa.wordpress.com

Intressant fråga. Att jag började läsa din blogg berodde på att jag gillade de kommentarer du lämnade på en annan blogg som vi båda läste. Jag blev nyfiken på dig som människa, att du varit/är sjuk upptäckte jag senare. Jag läser ett par bloggar där personen är/varit sjuk men det beror inte på sjukdomen i sig utan på att de har ett sätt att hantera språket som är fantastiskt. Kristian Gidlund, till exempel. Jag kan tänka mig att många som är sjuka läser sjukbloggar för att hitta kunskap och likasinnade. Jag är alltid intresserad av människor, i alla sammanhang. Och så måste det finnas en språkkänsla, eller en känsla av samhörighet. Att det "klickar" helt enkelt.

Beate
2012-04-30 @ 21:14:22
URL: http://bp-computerart.blogspot.com

Det var du som hittade till mig efter ett inlägg på Fototriss tror jag.

Jag stannade hos dig för att jag gillar din blogg, ditt sätt att skriva och din civilkurage. Ja dina foton gillar jag också. I början visste jag inte ens att du hade cancer, så jag läste dina inlägg inte med tanke på att det var en "sjukdomsblogg"

Nu är jag fast här. Fortfarande på grund av vad jag sa nyligen.

För att vara ärlig så är du den enda s k "sjukdomsbloggen" jag läser, följer och kommenterar.

Med N och R så nära inpå klarar jag inte att engagera mig på ett ärligt sätt hos "en massa andra".

Vad förvånar mig att det var minst 10 st "sjukdoms- och viktminskningsbloggar som hittade till mig ett tag. Ingen aning varför. Som sagt jag orkade inte med det.

Malin Torstensson
2012-05-01 @ 09:35:49
URL: http://[email protected]

Jag minns inte hur jag snubblade in på din blogg, men det var inte förrän efter ett tag som jag insåg att du hade haft cancer. Jag gillade sätter du skrev på och din härliga humor. Att du kan blanda allvar med en nypa skoj. Att du drabbats igen är så tragiskt och din blogg tror jag fyller enormt många funktioner för dig, din familj och dina läsare.



Jag läser inga andra "sjukdomsbloggar" men jag verkar gilla bloggar med riktigt innehåll. Gärna med humor. Folk som tar sig igenom livets uppförsbackar och nedförsbackar och lyckas få fram det i en underhållande text. Det gillar jag. Modebloggar och annat trams ORKAR jag inte med alls även om jag gillar mode.



/ Malin



CW
2012-05-02 @ 11:03:59
URL: http://whattheheckhappens.blogspot.se/

Jag läser för att DU är DU:) Alltså jag menar att jag gillar ditt sätt att skriva och så tycker jag att du är helt suverän på att komma på saker att blogga om.



Självklart blir jag berörd... många ggr kan jag inte kommentera för jag tappar orden och blir så vemodig då jag hela tiden önskar att jag kunde göra dig frisk:)

Nu kan jag ju inte göra det men du finns i mina tankar.

Stor kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0