Röklukt.

Ja, jag vet inte riktigt hur det går till, men när min granne röker i sin lägenhet kommer röklukten in genom min ytterdörr. Kanske öppnar han sin lägenhetsdörr eller så kommer röken ut genom hans postlåda och in genom min. Det är så infernaliskt otrevligt! Jag känner smaken i munnen och självklart sätter sig röklukten även i mina saker. Jag mår illa av det! Och han röker hela tiden. HELA TIDEN! Äckelpotta! Vad ska jag göra?

Kan man täta brevinkastet på något sätt? Måste jag begära en dörr utan inkast och med postlådan på utsidan? Helt OK för mig, bara det fungerar. Blir det månne tillräckligt tätt då? Jag kommer inte att klara av att bo här om jag ska känna röklukt hela tiden. Det är olidligt!




Jag har läst om hyreshus där man har rökförbud. Det skulle helt klart vara värt det att betala extra för att slippa den stinkande ovanan som vissa har. Det är till och med skäl för att flytta. Jadå, jag kan inte bo här om jag ska känna den här lukten hela tiden. Omöjligt! Jag menar, om det stannar i DERAS lägenhet gör det ju ingenting. Men nu sprids stanken ju i hela huset. Fastighetsskötaren nämnde något när jag tittade på lägenheten alldeles från början, men jag trodde ju aldrig att det skulle märkas så här mycket. Han sa att det var någon som rökte mycket och att andra hyresgäster hade klagat. Uppenbarligen är det något som inte stämmer med ventilationen eller luftcirkulationen eller något. Detta måste jag ta itu med direkt efter helgen.








Annica
2011-04-30 @ 23:12:56
URL: http://mammatanten.blogg.se/

Jag förstår precis vad du menar...? Jag har varit rökare hela mitt liv minus ett år nu på slutet!! Jag har rökt vid alla mina fem barns graviditeter..SKÄMS PÅ MIG!! Och jag skäms!



Det är så skönt att äntligen vara så helt rökfri och helt oberoende från denna helt otäcka fasansfulla drog....



Jag klarar inte av längre att andas in utandninsluften från den som röker...mina lungor får kramp direkt!

Jag älskar och njuter av att äntligen vara rökfri!!



Hoppas att du finner en lösning på att stå ut eller lösa detta med grannen....för det är ju så att han har inte insett ännu....men du lider....hoppas ni enas!!

Rosie
2011-05-01 @ 09:12:18

Detta är ett evigt dilemma som aldrig tycks ta slut. När ska bostadsbolagen tillsammans med regeringen införa rökförbud? Det är rökförbud på allmänna platser, men man är inte skyddad i sitt eget hem. Skandal! Innan jag flyttade från Valla, hade jag en kedjerökande granne intill och en balkongrökare under mig. Jag kunde aldrig vistas på min egen balkong eller vädra. Jag tog upp det gång på gång med bovärdar och Övikshems VD. Jag kontaktade hyresgästföreningen lokalt och centralt. Jag har skrivit insändare och brev till regering. Svar som jag fått ( om jag fått något ) är att "Lägg ner, du kommer ingen vart! Detta inkräktar på den personliga integriteten och har redan prövats i domstol m m. Man tar ändå rökaren i försvar" Övikshems VD lovade mig att de skulle införa rökfria hus och trappuppgångar för ca 5 år sedan. Inget har hänt och idag svarar han inte på mina brev och mail. Jag kontaktade alla hyresgästföreningar i landet för att föra en gemensam debatt och ta ett gemensamt krafttag mot detta, men ingen av de 15 föreningarna har svarat mig. Dom är väl rökare själva, kan jag tänka.. Jag lider med dig, och hoppas att det ordnar sig. Dock vande jag mig till viss del med detta och försökte att inte bry mig för att inte bli en hysterika. Josefin som under den värsta perioden fick svår astma när grannen rökte på balkongen, tog de heller ingen hänsyn till. När jag talade med grannen ( jag bad vänligt flera ggr ) så sa han att "du får väl flytta om du inte står ut". Han gick ut på balkongen och rökte för att skona sina egna barn som brukade leka med Josefin. Att sedan röken kom till oss istället och gjorde Josefin sjuk, det sket han i. Fy vad arg jag blir!! Jag hatar rökare som inte tar hänsyn!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0